Achttal verliest koppositie in competitie

#

Op vrijdag 8 december stond voor de Hardenbergse schakers van het achttallen team een zware wedstrijd op papier in de avondcompetitie tegen de medekoploper SG Max Euwe.

Op voorhand wist teamcaptain Marten al wel dat de tegenstander met een paar goede en sterke spelers zou aantreden op de eerste paar borden. Hierdoor had hij al met een aantal spelers besproken en gesproken over een tactische opstelling. De spelers vonden dit een goed idee en de spelers die tactisch neergezet zouden worden, waren daarover geïnformeerd.

Helaas bleek aan het einde van de avond dat de tactische opstelling niet geheel zijn vruchten had afgeworpen doordat de Hardenbergse schakers helaas de wedstrijd hadden verloren met 6 tegen 2. Het thema op een aantal borden was helaas stukverlies wat bij de meeste partijen niet meer rechtgezet kon worden.

IMG-20231210-WA0021.jpg

Arie (bord 1) was één van de spelers die tactisch zat en hij had zelf aangegeven wel tegen de sterkste speler te willen. Ondanks dat hij er uiteindelijk toch op voorhand wat spijt van had, was dit niet terug te zien in zijn spel. Hij speelde gedurfd maar voorzichtig en kwam richting het eindspel iets beter te staan. Helaas voor hem had zijn tegenstander een eeuwig schaak, waardoor het uiteindelijk remise werd. Gezien de sterkte van de tegenstander is dit toch een knappe prestatie.

IMG-20231210-WA0025.jpg

Dinand (bord 2) had tevens een sterke tegenstander en was één van de spelers van het thema stuk verlies. De tegenstander van Dinand ging volop in de aanval en wist hiermee de koningsstelling van Dinand op te breken. In een poging om een tegenaanval te doen, overzag hij een stukverlies. Zijn tegenstander wist dit vervolgens gedegen uit te spelen naar een overwinning en dus verlies voor Dinand.

Edgar (bord 3) had richting het middenspel van zijn partij ook last van het terugkerende thema. In het eindspel had Edgar een pion meer, waardoor zijn tegenstander besloot het gewonnen stuk terug te geven en hiermee het aantal pionnen weer gelijk te maken. Ondanks dat beide spelers een verwoedde poging deden om te winnen, werden de laatste pionnen en torens afgeruild en hiermee remise.

IMG-20231210-WA0022.jpg

Rutger (bord 4) gebruikte zijn tijd goed en zorgvuldig om een aanval te kunnen opbouwen. Dit lukte gestaag doordat hij ook goed moest blijven opletten op de tegenaanval. Deze werd er steed vakkundig uitgehaald. Richting het eindspel en het einde van de partij kwam Rutger helaas in tijdnood doordat hij hiervoor zijn tijd goed had gebruikt. In de tijdnood fase overzag Rutger wat, waarmee hij een toren verloor en daarmee de partij.

IMG-20231210-WA0006.jpg

Joan (bord 5) had gedurende het begin- en middenspel een zeer gelijk opgaande stelling. Hierdoor ging de partij ook richting een eindspel met een gelijkopgaand aantal pionnen. Joan bleef kalm en rustig spelen net als zijn tegenstander. Zijn tegenstander kwam hierdoor wel in tijdnood en ging met de koning richting de verkeerde pion van Joan. Zodoende kon Joan een betere vrijpion creëren, maar was de stelling toch nog erg lastig. Gelukkig voor hem gebruikte zijn tegenstander zijn tijd iets te goed en ging door de vlag. Hiermee het enigste gewonnen punt voor de Hardenbergers.

Marten (bord 6) speelde een solide partij waarbij er kansen waren voor beide spelers. Richting het eindspel kreeg zijn tegenstander een iets beter spel en kwam door een goed opgezette aanval een stuk voor te staan. Marten verdedigde zich kranig, maar ook deze partij ging richting de tijdnoodfase. Dit werd voor Marten funest en hierdoor verloor hij de partij.

IMG-20231210-WA0003.jpg

Jasper (bord 7) moest wat lang wachten totdat hij eindelijk zijn tegenstander tegenover zich had. Bij vertrek van de Enschedese schakers bleek hij niet aanwezig te zijn. Ze hadden hem gebeld en hij was het vergeten. Zodoende kwam hij op eigen gelegenheid en gingen twee van zijn teamgenoten afwisselend naar buiten om te kijken of hij er al aan kwam. Na ongeveer 40 minuten wachten kwam hij toch. In de partij die toen op het bord kwam had beide spelers ervoor gekozen om de aanval te kiezen. Richting het eindspel bleek de aanval van de tegenstander van Jasper meer doorslaggevend te zijn. Jasper kon zich hier niet meer tegen verdedigen en verloor.

Bernard (bord 8) speelde een mindere wedstrijd en verloor in het begin al een pion. Op zich is dit nog niet gelijk verloren, maar ook hij besloot om mee te doen met het bekende thema stukken weggeven. Achteraf bleek dat als Bernard iets beter gekeken had, hij zijn stuk niet had hoever verliezen. Dit gebeurde wel en nadat hij vervolgens ook nog een toren weg zou geven, had hij genoeg gezien en gaf op.

IMG-20231210-WA0011.jpg

Helaas was dit dus voor de Hardenbergse schakers niet het gewenste resultaat. Gelukkig zijn er nog genoeg wedstrijden te spelen, om dit verlies recht te zetten.